lauantai 2. heinäkuuta 2016

Naisten aakkoset: E




Naisten aakkoset jatkuu taas, tänään kirjaimella E. Naisten aakkosissa etsitään siis naisia, joiden etu- tai sukunimi alkaa tietyllä kirjaimella, ja idean on laittanut matkaan Tarukirjan Margit




Edith vuonna 1917. Kuvaaja Ina Roos.
(Kuvalähde Wikimedia Commons/Svenska Litteratursällskapet i Finland)



1. Kuka on suosikkikirjailijasi?


Edith Södergran. Tietenkin! Omaan kirjailijatarkärkeeni kuuluu muutama erityisen rakas nimi, ja Edith on yksi heistä. Luin Edithin runoja ensi kerran lukioikäisenä ja siitä asti hän on sanoineen kulkenut minussa mukana. Mitä minä pelkään? Olen osa äärettömyyttä. / Olen osa kaikkeuden suurta voimaa... Edithin runojen rikkaus on niiden hehkussa ja monitasoisuudessa, siinä miten ne voi "vain" elää tai halutessaan koettaa myös avata... Oi ihana, palava Edith!


 2. Muutakin kulttuuria on olemassa kuin kirjallisuutta. Kuka nainen joltakin muulta kulttuurin alalta on suosikkejasi? 

Jennifer Ehle eli ihanan Ylpeyden ja ennakkoluulon ihana Elizabeth Bennett. Luultavasti olen hehkuttanut tätä jo tuhannet kerrat, mutta jos hehkutuksen aihe on näinkin hyvä, se ei haitanne: BBC:n televisiosarja vuodelta 1995 on kerta kaikkiaan hurmaava ja Elizabethin ja Darcyn kasvot kerta kaikkiaan oikeat. Olen aikoinaan katsellut sarjan ennen kuin luin itse kirjan, ja sarja onkin minulle yhtä rakas kuin kirja. (Joten kyllä, on hyvä että klassikoista tehdään myös (yhä uusia) televisioversioita ja elokuvia, koska parhaimmillaan ne löytävät sitä kautta uusia hurmaantuneita.)


3. Kaksi vaihtoehtoista kysymystä 
(voit tietysti vastata molempiin, jos haluat): 
a) Kehen kulttuurin edustajaan haluaisit tutustua paremmin? 
b) Kenet suursuosikkisi haluaisit nostaa esille? 
Tässä myös muut alueet kuin kulttuuri käyvät.

Vastaan kysymykseen b:

Eeva Kilven! Eeva on! Tiedättehän: Minussa on tämä erehtyvyys joka jumalia miellyttää. Ja: Älä ajattele, että elämä on lyhyt. / Ajattele: – Miten erikoinen kokemus. / Kun siinä ei ole kysymys pituudesta lainkaan, / vaan että ylipäänsä on saanut kokea tämän. Ja: Ennen kuolemaani / minä varmaan lopulta kelpaisin / myös elämälle. En saa hänen runoistaan tarpeekseni. Mikä mutkaton, konstailematon syvä viisaus. Eeva sopisi kyllä vastauksekseni myös kohtaan a, sillä en ole vielä koskaan lukenut esim. Eevan novelleja. Johan on kumma, jos en jo pian tätäkin vajavaisuuttani korjaa.

12 kommenttia:

  1. Julkaisen omat E:ni pikapuoliin ja meillä on kaksi samaa, tosin eri kohdissa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Margit, onpa hauskaa! Odottelen vastauksiasi! Kiitos kommentistasi :)

      Poista
  2. Jennifer Ehle oli minullakin mielessäni, joskin päädyin sitten muihin ratkaisuihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle Ehle oli tähän ihan ehdoton :) Kiitos kommentistasi Aino.

      Poista
  3. En osaa edes kuvitella kenet muut kuin Edithin voisit valita E-kirjaimeen. Hän on sinua.

    Mukavaa kesäpäivää!

    PS. Huomenna E:n "sisar" tulee käymään blogissani - pikku detaljina tosin vain

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä olin tässä(kin) vähän ennalta-arvattava? Mutta juu, Edith oli tähän selvistä selvin valinta :)

      Kiitos Omppu ja mukavaa sunnuntaita! Ja pitääpäs tulla Omppulaan kurkkimaan joko sisar siellä näkyy...

      Poista
  4. Edith ja Jennifer Ehle! <3 Eeva Kilpeä minun pitäisi lukea enemmän, olen lukenut häntä vain vähän.

    Lempeää lauantaita! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö vain, Edith ja Ehle <3 Eevan tuotannossa riittää minullakin vielä luettavaa, mutta onneksi tässä ehtii :) Eevan runot ovat ainakin kertakaikkisen ihania.

      Kiitos kaimani ja hellivää sunnuntaita <3

      Poista
  5. Jennifer Ehle on upea, täydellinen valinta Elizabethin rooliin. Fanitan itsekin tuota BBC:n sarjaa aivan täysillä. Jokuseen kertaan on tullut se katsottua, ja olin myyty kun näin sen ensimmäisen kerran. Kirja oli totta kai jo silloin luettuna, ja suosikkiklassikkoni ei olisi voinut saada parempaa 'henkiin herättämistä'. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. MarikaOksa, eikö vain olekin, Jenniferin kasvot ovat Elizabethille juuri oikeat niinkuin Colinin Darcylle, ah ja ah <3 Minäkin olen katsellut sarjan ties kuinka monta kertaa ja aion kyllä katsoa sen myös vielä ja vielä. Minä tosiaan katselin sarjan ennen kuin luin kirjan, ja kirjaa lukiessani Elizabeth ja Darcy ovatkin aina olleet Jenniferin ja Colinin näköisiä - ja hyvä niin :) Kiitos kommentistasi!

      Poista
  6. Minäkin olisin voinut valita Jennifer Ehlen E-kirjaimeeni, jos olisin tiennyt hänen nimensä. :-o Siis BBC:n sarja on niin tuttu ja Elizabeth Bennettiä esittävä Ehle niin hyvä, mutta en kai koskaan ole kiinnittänyt huomiota näyttelijän oikeaan nimeensä. Ja Edith Södergraniin minun pitäisi tutustua, niin paljon ihanaa olen hänestä lukenut blogiaikana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paula, hauskaa että sinäkin olet sarjan ja Ehle-Elizabethin lumoissa :) Ei sitä tosiaan näyttelijöiden nimiä aina tiedä, monesti ne menevät ihan ohi. Ja kyllä, Edith on aivan ihana, suosittelen lämpimästi tutustumaan! Kiitos paljon kommentistasi :)

      Poista



Kiitos kommentistasi - keskustelu avartaa!